CATEGORY > Aqeedah

Who designed the Designer?

QUESTION

If someone is asked who designed the Designer? What should be the reply or should no reply be given?

ANSWER

الجواب حامداً و مصلياً

Answer

In this type of question, two types of response may be given depending on one's own background and knowledge.

As a lay person, one may simply avoid delving into such matters since one is not trained as an Islamic scholar and instead refer the questioner to an Islamic scholar.

Additionally, it is mentioned in the hadith of the Prophet peace be upon him, that if one has doubts such as who created the Creator, Muslims are instructed to affirm their faith by saying: “I believe in Allah”. This is islamically the correct way to seek protection with Allah from such doubts. Indeed in one narration such an affirmation in the belief in Allah, is referred to as clear and manifest faith .(ذلك صريح الإيمان)

On the other hand and from a scholarly perspective, these types of questions are not new. The Muslim scholars have clarified that such questions, when properly analysed, are in fact invalid questions.

Just as it would not be valid to pose a question as to what is north of the North Pole, since by definition nothing is north of the North Pole. And if there were to be a place north of the North Pole, the North Pole would then no longer be regarded as the North Pole in the first place.

Similarly, it is invalid and illogical to ask who created the Creator, as the Creator according to Islamic belief, always existed and was not born into existence.  For example, the Quran states in surah al-Ikhlas:

Say: " He is Allah, the One. Allah, the Samad (He who depends upon none and upon whom all others depend), He begetteth not, and nor was He begotten. And there is none equal to Him.

Thus by definition, when the Creator is not created but rather always existed, the question of who created the Creator or who designed the Designer, rationally speaking, cannot arise.

In conclusion and in the light of the above points, one may reply to the said question in the manner described.

Reference

فتح الباري شرح صحيح البخاري 338/13                                                                                                                                                                                                                        

...حديث أبي هريرة بلفظ لا يزال الشيطان يأتي أحدكم فيقول من خلق كذا من خلق كذا حتى يقول من خلق الله فإذا وجد ذلك أحدكم فليقل آمنت بالله وفي رواية ذاك صريح الإيمان...وقوله في الحديث الآخر فليستعذ بالله ولينته أي يترك التفكر في ذلك الخاطر ويستعيذ بالله إذا لم يزل عنه التفكر.

...فان قال الموسوس فما المانع ان يخلق الخالق نفسه قيل له هذا ينقض بعضه بعضا لأنك اثبت خالقا وأوجبت وجوده ثم قلت يخلق نفسه فأوجبت عدمه والجمع بين كونه موجودا معدوما فاسد لتناقضه لأن الفاعل يتقدم وجوده على وجود فعله فيستحيل كون نفسه فعلا له. قال: وهذا واضح في حل هذه الشبهة وهو يفضي إلى صريح الإيمان انتهى ملخصا.

...وقال الكرماني ثبت ان معرفة الله بالدليل فرض عين أو كفاية والطريق إليها بالسؤال عنها متعين لأنها مقدمتها لكن لما عرف بالضرورة ان الخالق غير مخلوق أو بالكسب الذي يقارب الصدق كان السؤال عن ذلك تعنتا فيكون الذم يتعلق بالسؤال الذي يكون على سبيل التعنت والا فالتوصل إلى معرفة ذلك وإزالة الشبهة عنه صريح الإيمان إذ لا بد من الانقطاع إلى من يكون له خالق دفعا للتسلسل.

... ويقال ان نحو هذه المسألة وقعت في زمن الرشيد في قصة له مع صاحب الهند وانه كتب إليه هل يقدر الخالق ان يخلق مثله فسأل أهل العلم فبدر شاب فقال هذا السؤال محال لأن المخلوق محدث والمحدث لا يكون مثل القديم فاستحال ان يقال يقدر ان يخلق مثله أو لا يقدر كما يستحيل ان يقال في القادر العالم يقدر ان يصير عاجزا جاهلا...

And Allah Knows Best

Answered by FCB Fatwa Department