CATEGORY > Food

Is Nutmeg permissible to eat in different foods

QUESTION

Is Nutmeg permissible to eat in different foods, as some people say it is haram?

ANSWER

الجواب حامداً و مصلياً

Answer

With regards to the Islamic ruling on nutmeg and its usage in food items, some important introductory points are mentioned below, followed by the Islamic ruling regarding its status in terms of it being permissible to consume or otherwise.

Nutmeg which is known in Arabic as Jawzah al-Teeb (جوزة الطيب) is a food ingredient which can cause intoxication when consumed in large doses, for example it has been stated that:

“Numeg oil/grated can cause hallucinations and convulsions in large doses…which were comparable to alcohol intoxication.”[1]

However, other scientific research indicates that in small quantities it is not intoxicating[2]. The quantity which seems to lead to intoxication from nutmeg has been estimated to be between 5g-15g, as indicated by different scientific studies[3].

In the light of the above introductory points, the Islamic ruling for the consumption of nutmeg is now addressed. The dominant view held by the jurists of the Shafi, Maliki and Hanbali schools is that those ingredients which cause intoxication in a large amount are considered as impermissible, even when consumed in a small quantity. Thus, according to this view, nutmeg is not permissible to consume in any quantity, due to its intoxicating affect at large doses as stated above.

However, on the other hand, if the nutmeg used in a given food item or food serving was of such a small quantity, that it did not intoxicate, then this is not regarded as impermissible to consume since the source of this ingredient is not derived from a grape or date origin, according to the view of some jurists such as Imam Abu Hanifah. It should also be noted that the jurists indicate that what is taken into consideration regarding whether a substance is intoxicating or not, is whether the quantity used would normally intoxicate most people i.e. an anomalous incident of intoxication is not taken into consideration.

In conclusion, the ruling of Imam Abu Hanifah and other jurists may be availed when the use of nutmeg in food items is at trace quantities which do not intoxicate, especially when such usage is widespread and difficult to avoid. However, the former more precautious view of complete avoidance, at any quantity, however small, should be acted upon where feasible.

Islamic References

                                                                                                                                                                                                                      665وفي حاشية الطحطاوي على المراقي

... ونقل أن جوزة الطيب تحرم لكن دون حرمة الحشيشة وصرح ابن حجر المكي بتحريم جوزة الطيب بإجماع الأئمة الأربعة اه ولعل حكاية الإجماع محمولة على حالة السكر أما القليل منها ومن كل مسكر ما عدا الخمر ونحوه فتعاطيه لا يحرم عند الإمام والثاني إذا لم يسكر...

48/10: و في رد المحتار على الدر المختار

... ( قَوْلُهُ كَذَا فِي الْجَوْهَرَةِ ) الْإِشَارَةُ إلَى قَوْلِهِ وَيَحْرُمُ أَكْلُ الْبَنْجِ إلَخْ ( قَوْلُهُ وَكَذَا جَوْزَةُ الطِّيبِ ) وَكَذَا الْعَنْبَرُ وَالزَّعْفَرَانُ كَمَا فِي الزَّوَاجِرِ لِابْنِ حَجَرٍ الْمَكِّيِّ ، وَقَالَ : فَهَذِهِ كُلُّهَا مُسْكِرَةٌ ، وَمُرَادُهُمْ بِالْإِسْكَارِ هُنَا تَغْطِيَةُ الْعَقْلِ لَا مَعَ الشِّدَّةِ الْمُطْرِبَةِ لِأَنَّهَا مِنْ خُصُوصِيَّاتِ الْمُسْكِرِ الْمَائِعِ ، فَلَا يُنَافِي أَنَّهَا تُسَمَّى مُخَدِّرَةً ، فَمَا جَاءَ فِي الْوَعِيدِ عَلَى الْخَمْرِ يَأْتِي فِيهَا لِاشْتِرَاكِهِمَا فِي إزَالَةِ الْعَقْلِ الْمَقْصُودِ لِلشَّارِعِ بَقَاؤُهُ ا هـ .
أَقُولُ : و مِثْلُهُ زَهْرُ الْقُطْنِ فَإِنَّهُ قَوِيُّ التَّفْرِيحِ يَبْلُغُ الْإِسْكَارَ كَمَا فِي التَّذْكِرَةِ ، فَهَذَا كُلُّهُ وَنَظَائِرُهُ يَحْرُمُ اسْتِعْمَال الْقَدْرِ الْمُسْكِرِ مِنْهُ دُونَ الْقَلِيلِ كَمَا قَدَّمْنَاهُ فَافْهَم

و في شرح معاني الآثار للإمام الطحاوي:7/4

عن عبد الله بن عباس قال : حرمت الخمر بعينها والسكر من كل شراب فأخبر بن عباس أن الحرمة وقعت على الخمر بعينها وعلى السكر من سائر الأشربة سواها فثبت بذلك أن ما سوى الخمر التي حرمت مما يسكر كثيره قد أبيح شرب قليله الذي لا يسكر على ما كان عليه من الإباحة المتقدمة تحريم الخمر وأن التحريم الحادث إنما هو في عين الخمر والسكر مما في سواها من الأشربة ...والذي لا نشهد على الله أنه حرم هو الشراب الذي ليس بخمر فما كان من خمر فقليله وكثيره حرام وما كان مما سوى ذلك من الأشربة فالسكر منه حرام وما سوى ذلك منه مباح هذا هو النظر عندنا وهو قول أبي حنيفة وأبي يوسف ومحمد رحمهم الله...

608/3 و في تكملة فتح الملهم للشيخ تقي العثماني:

... وان معظم الكحول التي تستعمل اليوم في الأدوية و العطور و غيرها لا تتخذ من العنب أو التمر, إنما تتخذ من الحبوب أو القشور أو البترول و غيره...و حينئذ هناك فسحة في الأخذ بقول أبي حنيفة عند عموم البلوى.

47/10: و في رد المحتار على الدر المختار

... بقي هنا شئ لم أر من نبه عليه عندنا، وهو أنه إذا اعتاد أكل شئ من الجامدات التي لا يحرم قليلها ويسكر كثيرها حتى صار يأكل منها القدر المسكر ولا يسكره سواء أسكره في ابتداء الامر أو لا، فهل يحرم عليه استعماله نظرا إلى أنه يسكر غيره أو إلى أنه قد أسكره قبل اعتياد، أم لا يحرم نظرا إلى أنه طاهر مباح؟ والعلة في تحريمه الاسكار ولم يوجد بعد الاعتياد وإن كان فعله الذي أسكره قبله حراما، كمن اعتاد أكل شئ مسموم حتى صار يأكل ما هو قاتل عادة ولا يضره كما بلغنا عن بعضهم، فليتأمل.
نعم صرح الشافعية بأن العبرة لما يغيب العقل بالنظر لغالب الناس بلا عادة...

And Allah Knows Best.




[1] Maria Lis-Balchin, Aromatherapy Science: A Guide for Healthcare Professionals. Pharmaceutical Press, (2005) 83.

[2] Donna R. Tainter and Anthony T. Grenis, Spices and Seasoning: A Food Technology Handbook 2nd Ed. Wiley-Blackwell (2001) 167.

[3] N. Brenner, Chronic Nutmeg Psychosis, Royal Society of Medicine, 86 (1993) 179. Also see Kalbhen D A, Nutmeg as a Narcotic, Saudi Medical Journal, 22 (1971) 1080 and Hallström H. and Thuvander A, Toxicological Evaluation of Myristicin, Nat Toxins, 5 (1997) 186-92.

Answered by FCB Fatwa Department